Mest om ledelse

av Marit Silseth

Lederens magiske verktøy

| 19 kommentarer

«Reinforce the approximation»

For mange år siden var jeg på salgstrening i USA. Min trener fortalte om første gang han var ute i et salgsmøte hvor han hadde sin salgstrener med seg. Møtet gikk ikke bra, det gikk faktisk helt elendig – han gjorde omtrent alle feil som kunne gjøres. Da de kom ut var det tid for tilbakemelding fra salgstreneren og selgeren fryktet selvsagt det verste. Treneren startet med å ta tak i alle de tingene selgeren hadde gjort bra, roste han for alt han hadde fått til. Så kom han med forslag til hva og hvordan selgeren kunne gjøre det bedre neste gang. 

Min salgstrener  introduserte meg for prinsippet  han kalte «reinforce the approximation» – eller på norsk: positiv forsterkning av tilnærmingen. Når noen er på riktig vei, selv om det de gjør ikke er helt perfekt, så ros dem og oppmuntre dem til å stå på videre. Ros tilnærmingen og det du gjerne vil se mer av. Og hva skjedde med selgeren? Jo, han ble motivert til prøve seg i et nytt møte, og han endte altså opp som slagstrener selv. Dette prinsippet har jeg hatt med meg siden.

Godt jobbet!

Under denne tittelen forteller Øyvind Kvalnes og Arne Carlsen historien om en prosjektleder og hennes kolleger som over lang tid har jobbet med å løse et komplekst prosjekt. Endelig finner de løsningen og sender den til ledelsen. Ledelsen godkjenner løsningen og gir i en mail prosjektlederen og teamet beskjed om at løsningen skal implementeres. Så skjer ikke noe mer, ingen takk, ikke et lite nikk eller et «godt jobbet». Artikkelen dette er hentet fra er publisert på BI.no og i DN 27.05.13 under tittelen «Godt jobbet!».

Hva er det som gjør at mange ledere er så lite flinke til å gi sine medarbeidere og kolleger anerkjennelse? Selv en liten positiv oppmerksomhet ville kunne gjøre en stor forskjell for prosjektlederen og hennes team. For prosjektteamet ville det kunne bety at de gikk motivert igang med å løse neste prosjekt.

Noen medarbeidere tror at dersom de ikke får tilbakemeldinger, tyder det på at lederen er fornøyd med innsatsen deres. For andre kan mangel på tilbakemledinger føre til usikkerhet. Hva synes lederen om meg og min innsats? Gjør jeg en god jobb, eller er han ikke fornøyd? Verdsetter han det jeg gjør?

Lederens magiske verktøy

Det er så lite som skal til for å løfte en medarbeider  - et lite nikk som kan bety at «jeg ser deg og at du står på», et «godt jobbet» i forbifarten – eller aller best en konkret tilbakemelding på en godt utført jobb, kanskje for en ekstra innsats som har ført til et spesielt godt resultat.

Ros gir mestringsfølelse og energi til å stå på videre. Oppmuntring og ros er kanskje det mest effektive virkemiddel en leder har til rådighet. Derfor kaller jeg rosen for «lederens magiske verktøy.» Det skjer faktisk magiske ting om anerkjennelse blir en del av hverdagen i organisasjoner, om det skapes en kultur for å heie på hverandre.

En leder kan få kolleger til å stråle ved å gi positive tilbakemeldinger. Innsatsen fra lederen  kan være minimal og den kan betyr så mye fordi ros går rett til hjertene våre. Jeg leste et sted at «ros er det sterkeste dop som finnes». Tenk på det! For lederen handler det om å bli bevisstgjort på hvilken kraft han besitter og som ligger i rosen. Anerkjennelse  er enormt energigivende og vil ha positiv og prestasjonsfremmende effekt, det kan ta organisasjonen til nye høyder. Den lederen som er flink med anerkjennelsen vil selv ofte bli oppfattet som en leder som er tilstede og ser sine medarbeidere.

Har du gitt noen ros i dag?

Har du gitt noen ros i dag?

Vanligste form for tilbakemeldinger

Hva tror du det er? Jo, ingen tilbakemelding! Det er faktisk bedre å få en korrigerende tilbakemelding – eller kall det gjerne kritikk – enn å ikke få noen tilbakemelding i det hele tatt. Da blir du i alle fall sett.

Et eksempel kan være de viltre energibuntene av noen gutter som skal prøve å sitte rolig i timen i småskolen. Lærerne roser småjentene som sitter stille og pent og gjør alt som frøken  sier – det er jo gjerne en kvinnelig lærer i småskolen. De bråkete guttene derimot, får gjerne «kjeft». Hvorfor skjer dette? Er det fordi at guttene ikke klarer å leve opp til den standard jentene setter og bråker for å få oppmerksomhet, selv om den blir negativ? Hva hadde skjedd dersom lærerne prøvde å overse de urolige guttene en periode – ikke gi de oppmerksomhet? Ville mangelen på tilbakemelding på bråket fått de til å prøve noe annet? Og hvis guttenes små forsøk på å tilpasse seg undervisningen ble møtt med ros fra læreren – «reinforce the approximation» – hva ville skje da?

Så uansett om du er medarbeider eller leder, vær raus med ros og oppmerksomhet overfor dine kolleger. Og ros gjerne i situasjoner hvor rosen overhøres av andre. Kanskje magiske ting begynner å skje?

Hvem skal du rose i dag?

 

Slik blir du en bedre leder!

Nå har du muligheten til å delta på lederkurs med min kollega og meg i Oslo eller Bergen til høsten. Her vil vi blant annet trene på å gi tilbakemeldinger. Mer informasjon om kurset finner du her.