Mest om ledelse

av Marit Silseth

Slik ble lærlingen proff!

| 7 kommentarer

Bakgrunn

Dette er en sann historie fra en lederutviklingprosess jeg jobbet med for et par år siden:
Lærlingen fungerte ikke. Han viste lite initiativ og gjorde stadig vekk feil i arbeidet.  Han trakk seg tilbake, engasjerte seg ikke, og var lite involvert med de han jobbet sammen med. Lederne på teamet hans hadde sine tvil om lærlingen ville klare fagprøven. Og det var jo synd etter skolegang og snart 2 års læretid.
Tre  ledere fra teamet til lærlingen var med i lederutviklingsprosessen. Disse tre bestemte seg for å se om de kunne snu lærlingens negative utvikling ved å bruke noe av det de hadde lært under ledertreningen.

Hva ble gjort?

En ting lederne lurte på var om lærlingen fikk med seg alt i planleggingsmøtene de hadde før arbeidsdagen startet. De tvilte på at han turte å spørre foran alle arbeidskollegaene. Løsningen ble at hver dag etter møtet skulle en av lederene ta lærlingen til side for å forsikre seg om at han hadde fått med seg alt, og at han slik kunne stille de «dumme» spørsmålene uten at noen hørte på.
Samtidig ville de følge han tett opp under arbeidsdagen og sørge for at han alltid hadde noen han kunne spørre og som kunne vise han de tingene han var usikker på. De ville ha fokus på å gi han konstruktive tilbakemeldinger, og spesielt ville de ROSE han for alle fremskritt han gjorde.

Et liten sammenligning…….

Zora 2Zora 1Zora 4
Hvordan lære hunden din nye triks? Jo, ved å rose, blant annet ved å bruke godbiter. Her trener jeg Zora. Hver gang hun er i nærheten av å gjøre det vi trener på er det frem med godbit og masse gode ord. Ser du parallellen til menneskeverdenen?

Hva skjedde med lærlingen?

I løpet av et par uker var den usikre lærlingen blitt mye tryggere, han spurte når han var usikker på noe, han gjorde jobben sin nesten feilfritt og han var blitt en av «gjengen». Lederne rapporterte at dette var noe av det mest fantastiske de hadde vært med på, og det var jo så lite som skulle til for å snu situasjonen. Stikkordene de selv brukte for å beskrive prosessen var: tilgjengelighet, oppmerksomhet (jeg ser deg), involvering, tilbakemeldinger og anerkjennelse – ROS.
Rett før prosessen med ledertreningen var over, fikk jeg vite at på skiftet til lærlingen var det et ønske om å få noen til å ta noen ekstra vakter. Lederne oppfordret lærlingen til å melde seg. Det gjorde han, og fikk ekstravaktene! Det hadde han ikke fått et par uker tidligere. Lærlingen strålte – han var blitt «proff»!

I løpet av høsten skal jeg jobbe videre med den samme organisasjonen, og da møter jeg lederne igjen. Jeg er veldig spent på å høre om lærlingen klarte fagprøven sin, og kanskje møter jeg han også?

Hvordan kan du bidra til å løfte en arbeidskollega eller medarbeider? Eller har du noen i ditt private liv som sliter med motivasjonen?

Bli en bedre leder – meld deg på kurs

Bli en bedre leder! Bli med med og min partner Ina S. Brackman på 2 dagers ledertrening i Bergen eller Oslo nå i høst. For mer info, se HER. Mer informasjon om tjenester fra mitt firma Silseth Consulting AS finner du HER.